Marshes series, 2006, tempera on wood, 97 x 79 cm & Untitled, 2008, sculpture (plaster, knifes, colored ink & gesso), 50 x 75 x 75 cm
Exhibition View at the gallery, April 12 - May 10, 2008
 
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Servane MARY

Black Dawn


April 12 - May 10, 2008


“In the paintings of Servane Mary there is a quality of unquiet, an active mental stock taking of the emotive power of images. The purely aesthetic issue of color is heightened by the internal conflict of subject matter, the human figure. Celebrated icons of sport, film, music, are contrasted equally by the anonymous persons of every social stratum.
The bloodline of figuration gets sampled; Tintoretto, Caravaggio, Gerhard Richter, Elizabeth Peyton, Marlene Dumas et al., From picture to picture the melancholy of fame fades into the euphoria of sport, or the anguish of human suffering. Her chromatic juxtapositions are both accretions of memory of the tabloid/journalistic photograph and their distortion of them. Truth and fiction are interchangeable parts of global media, as previously in historical painting.

Through the cult of portraiture artists have always portrayed their contemporaries. Such is the 21st century context in Servane Mary who sustains the tradition of figuration as a rupture away from the virtual timeline where iconic images reproduced by the thousands often lose their meaning. Her supple and skillful vocabulary is not about a formal perfection of the body, line, or face but the plastic life of expanding and receding color itself as conveyed through the emotional.”

Max Henry.

 

The artist presents a group of paintings (tempera on wood) : Marshes, small portraits of veiled women, and other large scale paintings. In these paintings, the matter according to the faces indicates a social realism and an approach quasi photographical. Several new sculptures will be exhibited also.



Marshes *

“ Seen here are portraits of Oriental women; the subject matters are painted from images I found in newspapers and on the internet. They are the representation of any woman. Their smiles are fighting against death and violence; they are a victory over all types of powers (religion, politics, money). Their smiles become a symbol of a rebellion, a battle.
The women are painted on dead pinewood, an almost funeral wood, like the sarcophages of goddesses. In the Average-Age the representation of upper-body women on wood panels were created for the prayer. The isolated figures would become icons with no spatial, temporal or narrative context. Now, the faces of these poetic sports women pay homage to courage, glory and envy.”

Servane Mary

*The marshes designate the place where some of these women come from. It’s an area with marchlands in the south of Irak that use to be very fertile before Saddam Hussein stopped the irrigation system.



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“Dans les tableaux de Servane Mary, il y a une qualité d’inquiétude, une prise de conscience active du pouvoir émotif des images. La question purement esthétique de la couleur est accrue par le conflit interne du sujet : la forme humaine. Des icones célèbres du sport, du cinéma, de la musique sont en contraste avec des personnes anonymes de toutes les couches sociales.
La filiation de la représentation figurative est samplée :  Tintoretto, Caravaggio, Gerhard Richter, Elizabeth Peyton, Marlene Dumas, etc. D’un tableau à l’autre, la mélancolie de la célébrité se fond dans l’euphorie du sport ou dans l’angoisse de la souffrance. Les juxtapositions chromatiques sont à la fois les additions de la mémoire de la photographie journalistique et des tabloïdes et leur distortion. La vérité et la fiction sont les parties interchangeables des médias, comme autrefois dans la peinture historique.

A travers le culte des portraits, les artistes ont toujours représenté leurs contemporains. Chez Servane Mary, c’est le contexte du 21e siècle qui soutient la tradition de la figuration comme une rupture par rapport au temps virtuel où les images des icônes, reproduites en des milliers d’exemplaires, perdent souvent leur sens. Son vocabulaire souple et talentueux ne représente pas une perfection formelle du corps, de la silhouette ou du visage, mais la vie plastique de la couleur qui s’étend et s’efface, comme exprimée au travers de l’émotionnel. ”

Max Henry.

 

L’artiste présente un ensemble de peintures (tempera sur bois) : Marshes, petits portraits de femmes voilées, et quelques grands formats. Dans ces peintures, l’importance accordée aux visages dénote un réalisme social et une démarche quasi photographique. Plusieurs sculptures inédites seront également exposées.



Marshes *

“Ici sont présentés des portraits de femmes orientales; les sujets sont peints à partir d’images que j’ai trouvé dans les journaux et sur internet. Ce sont des représentations de tous les types de femmes. Leurs sourires luttent contre la mort et la violence ; ils sont une victoire sur tous les types de pouvoirs (religieux, politiques, financiers). Leurs sourires deviennent le symbole d’une rébellion, d’une lutte.
Les femmes sont peintes sur du bois de pin, presque un bois funéraire, comme les sarcophages des déesses. Au Moyen-Age, la représentation de bustes de femmes sur des panneaux de bois était faite pour la prière. Les personnages isolés devenaient des icônes sans contexte spacial, temporel ni narratif. De nos jours, les visages de ces femmes rendent hommage au courage, à la gloire et à l’envie.”

Servane Mary

* Les ‘marshes’  désignent le lieu d’où viennent certaines de ces femmes. C’est une région marécageuse au sud de l’Irak qui était très fertile avant que Saddam Hussein n’arrête le système d’irrigation.

 

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Marshes series, 2006, tempera on wood, 97 x 79 cm & Untitled, 2008, sculpture (plaster, knifes, colored ink & gesso), 50 x 75 x 75 cm
Exhibition View at the gallery, April 12 - May 10, 2008

 
 
 
Exhibition View at the gallery, April 12 - May 10, 2008
 
 
 

Untitled (#1 red-#2 green-#3 brown), 2006, tempera on wood, 41 x 110 cm
Untitled, 2008, sculpture (wax & pigment), 70 x 140 x 30 cm, ed. of 3
Untitled, 2008, ink on fabric, 320 x 250 cm
Exhibition View at the gallery, April 12 - May 10, 2008

 
 
 

Marshes (Little), 2008, 120 portraits of Iraki women, tempera on wood, 390 x 285 cm
Exhibition View at the gallery, April 12 - May 10, 2008

 
 
 
Untitled, 2008, ink on fabric, 320 x 250 cm
Exhibition View at the gallery, April 12 - May 10, 2008
 

 
 
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